Deze blog post delen:

Hoe ga je als KMO om met het Corona virus? Liquidfloors maakte alvast haar huiswerk. We hebben een boel aan maatregelen tot 10 praktische punten herleid om onze mensen te beschermen en onze klanten te blijven dienen. Lees ze. Deel ze. Kopieer ze naar believen.

Hoe gaan wij als Belgische KMO om met Covid-19? Hoe beschermen we vandaag onze mensen op praktische wijze? En hoe zorgen we dat we kunnen blijven werken, wat er ook gebeurd?

Liquidfloors kent nog een vrijdagpintje. Een happy friday. Een maandelijkse traditie waarbij we onze medewerkers verzamelen voor een babbel, een lach en een update rond het reilen en zeilen in de firma. We zijn een jonge Belgische KMO die meer dan stevig gegroeid is de voorbije jaren. Van 1 tot zeventig mensen. Maar we houden van onze kleine tradities. Ze brengen ons samen als team.

Toch is zoet bitter bier bijlange niet waar we vandaag nog aan denken als we spreken over Corona. Het verzamelen van onze mensen is ineens te mijden. Ons eerste vrijdagspintje, voorzien van een voorafgaande presentatie, werd na de live persconferentie donderdagavond verstandelijk afgelast.

Het is nu even geen moment om het hele bedrijf samen te brengen in een kleine ruimte. Dat werd dan ook een eerste beslissing: breng niet onnodig veel mensen samen. Deel vergaderingen naar kleinere groepen of ‘digitaliseer’ ze voorlopig.

Het nieuws rond het virus nam ons net als elk van jullie bij verrassing, en als bedrijfsleiding belandden we al snel in een crisisberaad.

KMO’s zijn de ruggengraat van onze economie. We moeten dus vooral blijven draaien. Want als dat stopt, dan stopt onze samenleving zoals we ze kennen. Wanneer je als mens, maar ook als bedrijfsleider geconfronteerd wordt met een pandemie, een unicum in onze generatie, dan wordt je meteen naar de essentie geleid. Dan vloeit alle ruis terug naar de zee, en worden gedachten behoorlijk snel helder.

Bij elke crisis staat namelijk maar één iets voorop in een bedrijf. Van kleine bedrijven tot multinationals. Er is nog maar een ding die telt: het beschermen van het bedrijfskapitaal. En voor elke Vlaamse KMO gaat dat in eerste instantie niet over roerende of onroerende middelen. Die tellen wel, maar staan helemaal niet voorop in zo’n moment.

Wanneer crisis in de KMO komt, dan gaat het eerst en vooral over mensen. Hoe beschermen we onze mensen? Hoe zorgen we dat we samen onze klanten kunnen blijven dienen?

Ik heb het geluk omgeven te zijn van een goed managementteam. Leiders die Liquidfloors en haar mensen in het hart dragen. We kwamen in spoedberaad bijeen met alle verzamelde informatie rond het virus, en gingen stap voor stap samen doorheen het verhaal.

Hoe maakten wij onze oefening?

Stap 1 was ons baseren op correcte informatie. Er circuleren namelijk behoorlijk wat nonsens over zowel het virus als maatregelen. We gebruikten daarom enkel info van officiële instanties.

Eens alle info was verzameld, gingen we deze telkens praktisch linken aan onze mensen en ons materiaal:

  • Hoe passen we dit toe?
  • Welke maatregelen kunnen linken we aan de uitvoerders op de werf?
  • Hoe beschermen we onze klanten?
  • Wat is de beste manier om iedereen te informeren?
  • Hoe brengen we iedereen naar een consequent opvolgen van regels?

Je komt na even brainstormen op een heleboel regels uit. Maar een heleboel regels, die werken niet in de praktijk. We hebben daarom alles herleid naar 10 punten. 10 praktische maatregelen die het verschil kunnen maken.

Het is het doorgraven van bladzijden om tot simpele eenvoud te komen. 10 eenvoudige punten die verschil maken.

10 directe Corona maatregelen bij Liquidfloors:

  1. Geen handen, geen kussen, geen knuffels
  2. Geen vergaderingen met meer dan 5 personen
  3. Thuiswerk voor wie dat mogelijk is
  4. Laptops en nodige mappen elke avond mee naar huis
  5. Geen handdoeken maar direct weg te gooien papier
  6. Dagelijks ontsmetten van showrooms en burelen
  7. Dagelijks ontsmetten van cockpit (bestel-)wagen
  8. Tissues op elke tafel
  9. Ontsmetten van toilet na elk bezoek
  10. Geen halt houden in (tankstation) winkels

Zo. Niet bepaald rocket science, neen. Maar wel efficiënt.

Als we deze punten respecteren komen we namelijk al een heel eind. We stelden ook enkele checklists op. Deze checklists komen nu overal in de kantoren, het magazijn en in de bestelwagens te hangen.

KMO’s zijn de grootste werkgever in België. Hoe wij omgaan met Covid-19 bepaalt een flink deel van haar verspreiding.

Zelfstandigen en KMO’s worden momenteel erg zwaar getroffen. Restaurants met of zonder personeel op de payroll zien hun inkomsten de komende weken smelten als sneeuw voor de zon. De evenementen sector bloedt hevig. En ons dagelijkse werking is op dit moment nog amper aangetast.

Het virus zal dan ook verstrekkende economische gevolgen kennen, en haar ontwikkeling moet massaal worden bestreden.

Geen paniek, maar nuchter verstand staat daarbij voorop. Boerenverstand. Voortdoen met nadenken. Maar vooral voortdoen.

In de geest van de man met de sigaar: Keep Calm And Carry On.

…And for Christ’s sake: take precautions.

Meer info Liquidfloors hier

Corona nieuws: UZ Leuven

Deze blog post delen: